dinsdag 5 juni 2012

Dinsdag 5 juni (reisdag) – van Big Springs, NE naar Sidney, NE (251 miles / 402 km)

Hallo blogvolgers! De kans op buien is vandaag tot een minimum beperkt en op deze reisdag naar het noorden is ongetwijfeld de Venusovergang het hoogtepunt. Misschien dat er onderweg enkele verrassingsbuien zullen ontstaan, net als gisteren. Deze zogenaamde ‘Upslope storms’ ontstaan dan door omhooggestuwde lucht boven de hoger gelegen gebieden, met name richting Colorado. Na een zeer snel geserveerd ontbijt bij ‘Grandma Max Restaurant’ (oma’s kunnen hier heel snel zijn ;-), rijden we door een verlaten heuvellandschap richting Scottsbluff, NE. Even moeten we in ‘the middle of nowhere’ stoppen omdat Arlene in de bus haar camera niet kan vinden en haar koffer wordt uitgeladen. Gelukkig zit hij erin (“Best case scenario”, volgens Todd) en we rijden verder door westelijk Nebraska. ‘’Take some great pictures of a whole lot of nothing!”, roept George.

Mooie gelegenheid om even te vertellen hoe onze blog-flow gaat. I.p.v. de grote zware laptop van vorig jaar, heeft Roelof een netbook (mini-laptop) gekocht. Hierop kan ik (Bert) tijdens het rijden (al schuddend) een verhaal typen, zodat dit ’s avonds geen nare haastklus ’s in het hotel wordt. Ik heb dus veel meer tijd en minder kans om iets te vergeten. Bij aankomst in het hotel bekijken we alle (samen soms 300!) foto’s en selecteren er een aantal voor de blog. Op een voor de reis speciaal gekochte laptop haal ik deze (ongeveer 20 foto’s) door Photoshop (licht bewerken en verkleinen) en maak de onderschriften. Afhankelijk van de internetsnelheid van het hotel, upload Roelof dan de nieuwe dagpagina naar de blog. Al met al toch ruim een uur hotelwerk!

Dan ook meteen even de chasegroep. Hoofdbus: Charles from Oklahoma (toureigenaar en chaseleider), George from Canada (dare devil, danger seaker en driver), Tom en Arlene from New Jersey (getrouwd stel), Todd from Minnesota (only chaser for two weeks a year) en Brad from Engeland (loodgieter en bliksemfreak). In de rode 4WD zitten:  John from Maryland (gepensioneerde brandweerman en driver), Eric from Canada (weerfanaat), Fred from Geneve (beginnend weerfanaat), Chris from Calgary (tornadotattoo-eigenaar) en Matthew from Shutter Island (fulltime authistic weirdo;-).

Voordat we Scottsbluf, NE aandoen, rijden we in een dikke 7 Beaufort naar Alliance, NE voor een pitstop en om een kijkje te nemen bij het Stonehenge van auto’s: ‘Carhenge’. Dit is een verzameling van opgestapelde auto’s in de exacte vorm van de stenen versie in Engeland. Na een half uur rijden we snel door naar Scottsbluf, NE voor de Venusovergang met het ‘First contact’ om 16:04 uur plaatselijke tijd. Het raakt echter steeds meer bewolkt met Cumulus en een Cirrusdek, dus we beginnen een beetje te vrezen. Daar aangekomen zoeken we een hoger gelegen stuk op, nabij een bergrug. Charles deelt eclipsbrilletjes uit. Roelof en ik pakken onze statieven en 100-400 mm met 2x extender en ons Baader/Mylar zonnefilter. We zoeken een uit-de-wind-stek op en zijn er 10 minuten voor aanvang helemaal klaar voor. Het eerste hapje bovenaan de Zon wordt prachtig gezien en naarmate de minuten verstrijken staat Venus als geheel voor de Zon geplakt en we klikken er met onze 800 mm’s op los. Maar de sluierbewolking wordt steeds hardnekkiger en na ruim 20 minuten moeten we onze actie zelfs staken. Heel jammer, maar het Eerste en Tweede Contact hebben we goed kunnen zien. De hele overgang duurt tot de zonsondergang rond 21:00 uur, dus wie weet is er nog kans op opklaringen onderweg. De karavaan vertrekt richting Sidney, NE en na zo’n half uur rijdt de bus opeens weer de zonneschijn in en we stoppen spontaan langs de weg voor poging nummer twee. George filmt de ‘eclips’ met een brilletje voor zijn camera en Charles houdt een stuk lasglas van de Walmart (5 dollar) voor zijn zoomlens. De Cumulus- en Cirrusbewoklking laat echter weinig toe en we duiken de bussen weer in. De rest van de rit wordt afgelegd in schaduw dus behelpen we ons in de bus maar met de fraaie overgangbeelden vanuit de ruimte op de site ‘Astronomy Picture of the Day’. Roelof kijkt nieuwsgierig op Buienradar of Nederland nog kans maakt morgenochtend, maar het ziet er niet goed uit. We zijn benieuwd en duimen met ze mee.

Het is nu nog maar een uur naar Sidney, NE en om 19:00 uur stappen we de chinees binnen. Om 20:00 uur probeert de Zon weer een beetje door het sluierdek te schijnen en we zetten nogmaals onz spullen op. We krijgen echter maar een kwartiertje de tijd, want de Venusovergang schuift om 20:30 uur achter bewolking de horizon onder. Toch zijn we tevreden, want we hebben wel iets kunnen zien en fotograferen! Dus dag 3 is ook weer geslaagd! Nu snel het Motel6 in, want morgen moeten we om 08:30 uur weer opstaan; we gaan naar een ‘Slight Risk Area’ in Colorado. Nice dreams!

Niet iedereen is al goed aangekleed bij de ochtendbriefing ;-)

Aan te bevelen voor een goed en snelgeserveerd ontbijt!

Twee buikdanseressen (?) bij een tankstation.

Een van de foto's van 'a whole lot of nothing'.

De arme Arlene was haar camera even kwijt.

Het weerbeeld van vandaag: sluierig met enkele Cumuli.

Een openluchtwinkel met alle soorten agrarische onderdelen.

Een pitstop en 'Carhenge' in Alliance, NE.

Overzicht van de Amerikaanse versie van 'Stonehenge'.

'Carhenge' staat overigens te koop; voor de schroothoopprijs!

Creatief met... auto-onderdelen.

De windkracht 7 zorgt de hele dag voor zandverstuivingen.

De weg naar downtown Scottsbluff, NE.

Een uitzondering in het vlakke 'Great Plains'landschap.

Een van de vele treinen met minimaal 70 wagons.

Berts opstelling voor de Venusovergang.

Het 'Eerste contact' om 16:06 uur.

De overgang is in volle gang.

Sluierbewolking maakt onze opnamen helaas minder scherp.

'Tweede contact' is een feit.

Genomen tijdens defoto stop langs de weg.
George concentreert zich achter zijn camera met zonnefilter.

Laatste opname voordat de zon achter de bewolking verdwijnt.

1. Gaaf verhaal Bert en Roelof!
    Ik kan me voorstellen dat die dame het bijzonder slecht naar haar zin had toen ze haar camera mistte. De foto's van de Venusovergang zijn geweldig vergeleken met die vanuit Nederland. Hier geen cirrus maar gewoon lekkere dikke wolken :(
    Ik dacht dat Fred ook nog een tour zou meerijden maar ik zie hem in jullie opsomming niet terug. Groeten aan Charles en George
    Veel plezier en succes morgen.
    Keep it safe!
    Dirk

2. Mooie foto's, heren!

Inderdaad was het hier één natte bende vanmorgen, dus niet eens de zon gezien! Nu is het heerlijk buiten, met een graad of zestien. Wel even wat anders dan bij jullie... :-P