vrijdag 15 juni 2012

Donderdag 14 juni (chasedag) – van Amarillo, TX naar, Colby, KS (505 miles / 808 km)

Na de teleurstellende chase dag van gisteren hebben we nu een 'Downday' ofwel een rustdag en hoeven pas om 11:00 uur bij de bussen te staan (zodan, uitslapen tot 09:30 uur! :-). Tenminste, dat was gisteren het laatste bericht. Om 10:30 uur belt George ons op in de motelkamer: "Get set for another chase day, we heading for Kansas!" Het blijkt dat vanmorgen de 'gesmash-te' voorruit sneller vervangen is dan gedacht en we gaan naar een 2% risicogebied in het noorden. Eerst nog even een gezond '6 inch Buffalo Chicken'-broodje bij de Subway als ontbijt en om 11:30 uur rijden we Amarillo, TX uit. Dan is het over de I287 noord door de Oklahoma Panhandle weer de 'K-state' in. Voor morgen is er overigens een relatief zeer hoog (10%) risicogebied in Minnesota uitgegeven, maar dit is voor ons veel te ver rijden en helaas niet haalbaar. We zouden afgelopen nacht al moeten gaan rijden en al zouden we het al gedaan hebben, dan is er ook geen tijd meer om zaterdag (laatste dag) weer terug te zijn in Norman, OK. Todd krijgt overigens een berichtje van een vriend dat zijn huis op dit moment wordt geteisterd door hagelstenen als golfballen. De vriend zal wel een schadefoto naar hem mailen :-)

Rond 14:00 uur pitstoppen we heel even in Guymon, OK. Het platteland van Amerika heeft zo zijn charme, maar is eigenlijk een relatief arm gebied. De huisjes, vaak met een 'Junkyard',  in de grauwe dorpen zien er vaak armoedig uit en de bevolking heeft toch wel trekjes van een zweversuiterlijk. Vrouwen zien er uit als mannen en het gemiddelde gewicht is of te laag of te hoog. En van een bezinestation als deze Valero-versie, zou Rob Geus zeker niet vrolijk worden! :-) Maar ondanks dit, is en blijven het bijzonder aardige mensen met goede onderlinge manieren, waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen! Het is aan dikke 30 graden Celsius onder een strakblauwe lucht en de airco's draaien overal op volle toeren. Geen wonder dat enkelen van ons met een zakdoek rondlopen. Roelof heeft nog steeds verkoudheidproblemen en kucht, vooral 's nachts, wat af.

Als we weer verder rijden, stopt George opeens spontaan aan de kant van de I54: we zijn aangehouden door de 'Highway patrol' voor 'Speeding'! George moet even mee naar de politieauto en komt terug met een gunstige mededeling: "It's okay, we're good, nice guy." Geen ticket dus en we gaan verder met de aangegeven 55 mile p/h i.v.m. werkzaamheden. Normaal is 65 tot 75 mile p/h toegestaan. Verder naar Liberal, KS. Dan een volgend incident: we zien langs de kant van de weg een Honda-busje dwars liggen met aardige schade (total loss!). Het is een ongeluk dan net gebeurd is en we stoppen om hulp te bieden. Het blijkt een eenzijdig ongeluk te zijn (stuurfout?) en van de zeven (!) Mexicaanse inzittenden, blijkt er een een gebroken arm te hebben en de ander is er series aan toe met inwendige bloedingen (zwaar ademend en een opgezwollen gezicht) en zal het waarschijnlijk niet overleven. Binnen 10 minuten zijn er diverse politieauto's (ja, ook die ons net aanhield) en twee ambulances. Tom, Charles, John en George helpen en Fred en Eric houden boven de in de berm liggende gewonden een doek tegen de felle zon. Bert maakt van de trieste gelegenheid gebruik om verderop een grote 'Junkyard' met oude roestbakken te fotograferen. Als beiden gewonden op brancards zijn weggevoerd, vervolgen wij onze weg naar Liberal, KS en in de bus er wordt nog lang over het ongeluk nagepraat. "What next" roept John over de CB-radio, want hij heeft vorige week al moeten bijspringen bij de oude vrouw in het ´Granda´s Max Restaurant´.

Op de radar zien we in het zuidwesten cellen ontstaan, maar de dauwpunten zijn daar te laag en ze bevinden zich in de zogenaamde ´Dry line´. ´Dauwpunt´ volgens Wikipedia: `Een hoog dauwpunt zorgt voor een grotere kans op onweersbuien. Warme lucht stijgt en komt in een koudere omgeving terecht. Bij een hoog dauwpunt condenseert de luchtmassa al snel en ontstaan wolken. Hierbij komt condensatiewarmte vrij waardoor de lucht waarin de waterdamp zich bevindt minder snel afkoelt dan de omgeving (latente warmte). Hierdoor stijgt de lucht nog verder. Bij een hoog dauwpunt in combinatie met een onstabiele atmosfeer, is er aan de onderkant van de wolk lang aanvoer van vochtige lucht mogelijk, waardoor de typische aambeeldvormige onweerswolk Cumulonimbus kan ontstaan.` Ons doelgebied ligt meer noordelijker, waar de weersomstandigheden gunstiger voor ´Supercells´ zijn, vanwege veel hogere CAPE-waarden van rond de 4000! De cellen in het westen zien we inderdaad langzaam uitsterven. Er wordt een ´Severe Thunderstrom Watch Box´ uitgeven voor ons doelgebied. Er is hier maar een 2% tornadokans, maar er worden tornado´s gezien met een minder percentage. En er worden soms geen tornado´s gezien in een 5% risicogebied. Tijdens de enige tornado voor Cloud9 dit jaar (Rago, TX op 19 mei jl.) was zelfs geen enkele ´Box´ uitgegeven, dus alles is mogelijk.

We komen we langs Garden City, KS en om 17:00 uur doen we een snelle benzine- en drankstop en dan verder over de I83 noord. De Cumuli schieten inmiddels overal als paddenstoelen de lucht in het ziet er veelbelovend uit. In het westen (Colorado) zijn grote aambeelden te zien en volgens het laatste radarbeeld, zou een ervan zou een tornado gegeven hebben. Wij rijden echter in een gebied met meer potentie dan daar en we wachten, al rijdend, af op onze kansen. Het ziet er naar uit dat we veel buikeuzen zullen krijgen en dan is het een geval de juiste maken. En daarvoor is er... Charles. Dan krijgen opeen veel buien een prachtige aambeeldfase en een in het oosten heeft een schitterende ´Overshoting top´. Een grote bui in het westen, met enige rotatie, wordt ons hoofddoel en we houden een ´Plan B´ op de achterbank. Het is pas 18:00 uur geworden, dus wij en de buien hebben nog alle tijd. In een zeer groot gebied zijn er zeer pontentiele buien op radar te zien en Charles noemt het "A very weird day", omdat de radarbeelden soms niet overeen komen met het visuele beeld. Uiteindelijk stappen we over op ´Plan B´, want ons hoofddoel wordt minder actief. Of toch niet? Er is wel rotatie op de radar te zien. Het lijkt op een moeilijke keuze en chasen is soms een loterij. Feit is dat we nu tussen verschillende ´Supercells´ rijden en Charles nog de juiste moeten kiezen. Moeilijk, moeilijk!
Om 19:00 uur zitten we op onze ons nieuwe doel en deze is uitgegroeid tot een monster van zeker half Nederland-formaat en geeft hier en daar een vette ´CG´. Ook zijn er verschillnde ´Wall clouds´te zien. We zitten in elk geval op een van de juiste plekken.

Als we na een half uur achter de bui aangedraaid zijn, stoppen voor een korte bliksempoging. Op een gegeven moment wordt de bui door een ander exemplaar 'ingevreten' en we aan de voorkant van deze bui terecht. Op een onverharde weg maken we de volgende korte stop. Het is inmiddels aardig donkergeworden door de gigantische buientrein. We kunnen zonder 'Lightning trigger' wat ontladingen op de foto zetten, maar helaas is er veel 'Incloud'-spul bij. In de verte zien we de 'Shelfcloud' van de volgende bui aankomen en Roelof maakt een pano en Bert doet een timelapse. Na 10 minuten beslaat het gelaagde gevaarte de halve hemelkoepel, alsof we allemaal worden opgeslokt. Wauw! Het regengordijn dat volgt, stuurt ons de bussen in en de sterke 'Outflow'-wind van de bui zorgt voor een enorm stofveld, dat we de omgeving en de 'Dirt road' niet meer kunnen zien. Langzaam rijden we alsnog het windveld uit en na 10 minuten, stoppen aan het einde van de 'Dirt road' voor een blik op de 'Whales mouth' met groene en paarse kleuren eronder.

Het is nog een uur voor zonsondergang, maar er is nog maar een handje vol licht over. Vanuit de bus proberen we weer wat bliksem te verschalken door de camera op 'Bulb' te zetten en op de gok wat te schieten. Bert heeft geluk, want een erg nabije CG met een enorme dreun op nog geen 2 seconden erna wordt ', tussen de regendruppels op het raam, op de chip ingebrand! Roelof maakt met zijn Canon 7D wat HD-video, maar heeft wat minder geluk: de mooiste ontladingen vallen net buiten het beeldveld of verschijnen als hij net gestopt is met filmen (grrr). Het blijft vaak een kwestie van geluk. De bui is even 'Tornado warned' geweest, maar onze onstandigheden waren minder gunstig vanwege een grote regengebied dat ons blikveld in de weg stond, mocht er toch een ontstaan zijn. En de bui die in aanvaring met onze bui kwam, gaf ook minder positieve kansen omdat de zeer interessante 'Hook echo' sterke indicatie voor het ontstaan van een tornado volledig werd vernietigd! Wel komen er op radar enkele meldingen van windhozen binnen en werden slechts twee tornado's geraporteerd in Colorado. Van hun uiterlijk en klassering hebben we geen informatie, maar het zijn zeker geen twisters van betekenis geweest. Ook deze keer zat Cloud9 weer op de juiste bui, zo blijkt later.

Om 21:00 uur rijden we langzaam de bui uit en naderen we in het westen een prachtige oranje zonsondergloed. Om ons heen bliksemt het nog behoorlijk en George ziet in de verte het zwarte silhouet van een eenzame kerk en beeld zich in hoe gaaf het zal zin als nu juist daar een bliksem zou verschijnen. Na een paar minuten wordt dat waarheid en Charles heeft het op HD-video. We komen buiten het regengebied en willen natuurlijk nog een stop maken; er nog gegeten worden en Charless heeft al 10 kamers gereserveerd in Colby, KS. Om 21:00 besluiten we om de Pizza Hut aan te doen. Todd vertelt de groep dat er een gigantische 'Squall line' (deze sneltrekkende onweersbuien, die deel uitmaken van een lijnvormige storing, noemt men zware buienlijnen) is ontstaan die maar liefst 7 (ZEVEN!) staten beslaat! Dit is van Europa-formaat en zelfs George heeft dit nog maar een keer eerder meegemaakt. Het wordt ook breed uitgemeten op de TV´s aan de muur, want dit is op zijn minst uniek te noemen.

Om 22:30 rijden we met volle pizzamagen in een lichte regen naar onze slaapplaats van vannacht (Motel6). Wat eigenlijk een rustdag zou worden, werd een prachtige en succesvolle chasedag! Tevreden kijken we op onze motelkamer nog even de foto´s na. Roelof schoot er vandaag 1600! Let wel, hij maakte ook veel 'High speed shutter' series (mitralieurgeschut dus;-) om uit de losse pols bliksems te vereeuwigen. Eindresultaat: 1 (een bliksemopname!) Bert maakte een veelbelovende timelapse van de aanstromende shelf cloud met bliksems erin, die prachtig is gelukt. Kortom, weer een gave dag achter de rug en onze stormchasevakanties worden per keer beter! Morgen weer op pad en wel naar het westen. De chasetrip kan voor ons al niet meer stuk, maar een tornado zou toch wel een zeer mooi toetje zijn. Voor nu snel de ogen sluiten, want het alweer 00:45 uur geworden.`

Goede kansen in Minnesota, maar dat ligt veel te noordelijk.

Ochtendlol: Fred 'doorboort' Roelof met een statief.

"Be prepared for bad weather you don't wanna meet!"

In noordwest Texas is het voorlopig even rechtdoor.

Het weerbeeld voor het meeste van de dag.

"Pullover, mister, with your hands against the car!"

Enkele minuten na het ongeluk met links de gecrashte auto.

Fred, Tom, Charles en Eric verlenen hulp.

Bert doet wat aan 'Junkyard'-fotografie.

Onze enige twister in 'The Sunflower State'?

De torens beginnen te groeien met de zon als achtergrond.

Aparte streepstructuur in het aambeeld.

Mooie Mammatusvormen onder het kolossale aambeeld.

Opkomende torens onder de bui zelf.

We proberen een bliksem vanuit de bus te pakken.

Geen bijzondere betekenis, maar wel een aparte doorkijkfoto.

Een van de weinige bliksemfoto's van vandaag.

'Hook echo': de eventuele tornado zou hier moeten ontstaan!

Het chaotische buienpatroon geeft minder kans op tornado's.

Onze eerste doel, maar deze bui gaf verder weinig potentie.


Panorama van de eerste onderschepte bui.

Vanuit de cockpit was het een chasedag met meerdere keuzes.

Prachtige 'Supercell' met een klassieke 'Overshooting top'.

En deze bui werd ons 'Plan B'.

De paddenstoel vanuit de voorruit met de fisheye.

Wat een grof geweld gaat daarin tekeer!

Buien om uit te kiezen; hier komen drie aambeelden samen.


Overzicht vanaf de 'Dirt road' met de aanstormende 'Shelfcloud'.

Nee, dit is geen 'Cone-shaped' tornado, maar dezelfde 'Shelf'.

Nog net even met de fisheye, voordat de regen ons inpakt!

De vette inslag op twee geluidsseconden van de bus!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen